• Priser och beställning

    • Hur gammal måste jag vara för att få hyra en stuga?

      Du måste ha fyllt 25 år för att få hyra en stuga. Observera att inte alla stugor kan hyras av ungdomsgrupper och att det i vissa fall krävs en högre deposition.

    • Hur hyr jag en stuga?

      Det är faktiskt otroligt enkelt. När du har hittat den perfekta stugan klickar du bara på ”Boka”-knappen och fyller i ett formulär med ditt namn, din adress, ditt telefonnummer och din e-postadress. Kontrollera att informationen är korrekt och godkänn bokningen. Det är allt.

      Inom ett par minuter skickar vi ett mail där vi bekräftar din bokning. Din bokning är huset i fråga er slutförd när du får en orderbekräftelse av vår samarbetspartners.

    • Till vem ska jag betala uthyrningsbeloppet?

      När din bokning av huset i fråga är bekräftad skickar vår samarbetspartner ett mail eller ett brev med information om betalningen. Du betalar till våra samarbetspartners.

    • Ingår skatter och avgifter i priserna?

      Alla priser är inkl. moms och andra avgifter. Priserna är dagspriser. Turistskatter betalas alltid separat.

    • När ska jag betala och hur många delbetalningar finns det?

      Uthyrningen ska betalas i 1-2 delar; antalet beror på det antal dagar som går från det att du bokar stugan till den dag du ankommer. De exakta föreskrifterna och betalningsdatum står angivet i uthyrningsföreskrifterna och i ditt uthyrningskontrakt.

    • Kan jag ångra mitt köp?

      Det finns ingen ångerrätt jmf Forbrugeraftaleloven, det är avbokningsreglerna för de enskilda stugorna som gäller.

      Du ska därför vara uppmärksam på att den allmänna ångerfristen på 14 dagar inte gäller när du hyr en stuga. Det betyder att det är avbokningsreglerna för den enskilda stugan som gäller. De exakta reglerna samt eventuella avgifter för avbokning av din stuga eller ditt fritidshus framgår av de uthyrningsvillkor du har bekräftat att du läst vid bokningen.

    • Prisgaranti på alla stugor

      Prisgarantin innebär att om du hittar samma fritidshus till ett lägre pris hos en annan uthyrare kommer vi att matcha det lägre priset och betala mellanskillnaden till dig. OBS: Det måste vara exakt samma stuga i samma period, samma antal personer och samma åldrar på personerna. Avbokning och slutstädning omfattas endast av lägsta pris-garantin om de ingår som en obligatorisk del av hyran.

      Om du vill utnyttja vår prisgaranti måste du kontakta oss inom 24 timmar efter bokningstillfället (dvs. från den tidpunkt din bokning är genomförd). Ditt meddelande ska innehålla kontaktinformation, bokningsnummer och skriftlig dokumentation (t.ex.. skärmdump) avseende det lägre pris som du har hittat någon annanstans.

  • Avbeställningsförsäkring, slutrengöring och konsumtion

    • Är avbeställningsförsäkring inkluderat i uthyrningspriset?

      I vissa fall är avbeställningsförsäkring inkluderat i uthyrningspriset, i andra fall är det inte det. Det framgår alltid klart och tydligt i presentationen av varje enskild stuga om priset inkluderar avbeställningsförsäkring eller inte. Om det inte ingår kan du ofta välja att köpa till en avbeställningsförsäkring. Om denna möjlighet saknas råder vi dig att teckna en separat.

    • Ingår slutrengöring i uthyrningspriset?

      I vissa fall är slutrengöring inkluderat i uthyrningspriset, i andra fall inte. Det framgår alltid klart och tydligt i presentationen av varje enskild stuga om priset inkluderar slutrengöring eller inte. Om det inte ingår kan du ofta kan du välja att köpa till en slutrengöring.

    • Är ström, vatten och annan konsumtion inkluderat i priset?

      Konsumtionsberoende omkostnader t.ex. ström och värme är inte inkluderat i uthyrningspriset och måste betalas separat. Det finns dock stugor där ingen synlig mätare är installerad. Här läggs antingen ett fast belopp på per person/dag eller ett fast obligatoriskt tillägg per bokning. Specifikationen framgår tydligt av stugpresentationen och uthyrningskontraktet. Vatten är i vissa fall inkluderat i uthyrningspriset; annars kommer det att betalas separat.

  • Deposition

    • Vad täcker pengarna jag lägger i deposition?

      Beloppet som inbetalas i deposition fungerar som säkerhet för betalning av ström, vatten och andra konsumtionsberoende omkostnader. Beloppet ska dessutom täcka underhåll av eventuella mindre skador.

    • Min semester är slut – när får jag tillbaka min deposition?

      Ett eventuellt restbelopp betalas tillbaka efter slutavräkningen via överföring till det konto du har angivit vid ankomst/inbetalning. Observera att det kan ta upp till 8 veckor innan depositionen betalas tillbaka.

  • Husdjur

    • Får jag ta med mitt husdjur till stugan?

      Ja, det är inga problem att ta med sig ett eller flera husdjur på semestern. Ange bara det antal husdjur du vill ta med, så kan du fritt välja mellan alla stugor som är lediga när du ska på semester.

    • Är det någon skillnad om jag tar med en hund eller katt?

      Nej, det är det inte.

    • Är det 100 % säkert att inga djur har vistats i en stuga där djur inte är tillåtna?

      Nej, vi kan tyvärr inte garantera att det aldrig har varit en hund, en katt eller andra husdjur i en stuga även om det framgår av presentationen och uthyrningsvillkoren för stugan du bokat att husdjur inte är tillåtna.

  • Fel, brister och skadedjur

    • Vad gör jag om jag upptäcker ett uppenbart fel eller ett tryckfel?

      Vi gör allt vi kan för att se till att all information om våra stugor och villor är uppdaterad och korrekt. Om det finns uppenbara fel och stavfel kommer det att göras en bedömning huruvida i visste eller borde ha vetat att det fanns fel.

      Detta innebär att om du gör en bokning på grundval av uppgifter som uppenbarligen inte är korrekta eller uppstår genom uppenbara stavfel, förbehåller vi oss rätten utan ersättning eller skadestånd att avboka om det bedöms att du visste/borde ha vetat att det fanns fel.

    • Jag har bokat men informationen var felaktig – vad gör jag?

      Det är vårt ansvar att se till att all information är uppdaterad och korrekt. Det jobbar vi mycket med för att skydda oss. Om det visar sig att det finns fel eller brister vid stugan, och att dessa inte framgick av beskrivningen, ska du omgående kontakta våra lokala samarbetspartners OCH ta kontakt med oss så snart som möjligt.

      Vi reserverar oss dock för uppenbara fel och tryckfel, jfr avsnittet ovan.

    • Vad gör jag vid plötslig skada?

      Vi tar inget ansvar för plötsligt uppkommen skada, t.ex. fel i elektriska installationer. I händelse av strömavbrott ber vi att du först kontrollerar om det bara är en säkring som ska bytas eller om HFI-reläet har slagit ifrån och därför måste slås på igen.

      Om det inte är tillfälligt eller om det är en skada du inte själv kan åtgärda, ska du vända dig till våra lokala samarbetspartners. Namn och adress till dessa finns i uthyrningskontraktet.

      Kan skadan inte åtgärdas tillfredsställande ber vi dig skicka en skriftlig reklamation till oss redan innan eller senast omedelbart efter hemkomsten. Det är viktigt att alla fel och brister påtalas för våra samarbetspartners under vistelsen och omedelbart efter dessa har konstaterats. Om detta krav inte efterföljs bortfaller rätten till eventuell ersättning/återbetalning.

    • Vad gör jag vid angrepp av skadedjur?

      Vi tar inget ansvar för angrepp av skadedjur som getingar, flugor, myror etc. i eller omkring stugan eller fritidshuset.

      Om du blir angripen av skadedjur ska du vända dig till våra lokala samarbetspartners som kommer att hjälpa dig.

    • Vad händer om det utbryter krig, strejk, naturkatastrofer eller liknande?

      Vi tar inget ansvar för situationer som kan uppstå som följd av utbrott av eller hotande krig, strejk, lockout, ransonering, gränsstängningar, epidemier, pandemier, naturkatastrofer, föroreningskatastrofer (inklusive radioaktiva utsläpp), sammanbrott av kommunikationsnätverk samt andra händelser som kan karakteriseras som force majeure.

  • Instruktioner för att lägga in klagomål

    • Klagomål

      Om du inte är nöjd med ditt semesterhem måste du kontakta oss först. Om vi inte kan hitta en lösning kan du anföra ett klagomål med överklagandenämnden ”Ankenævnet for Feriehusudlejning”. Du behöver då fylla i ett formulär från överklagandenämnden.

      För en ingående beskrivning av processen och en länk för nämnda formulär, se denna sida.

      Ankenævn for Feriehusudlejning
      Amagertorv 9, 2
      1160 København K
      http://www.fbnet.dk/

      Du kan även anföra ett klagomål på tvistlösningswebbplatsen http://ec.europa.eu/odr.

      Om du vill klaga på en vistelse på en semesteranläggning, och det inte är möjligt att reda ut ditt klagomål på vistelseplatsen, ska du skicka ett skriftligt klagomål till oss inom 48 timmar efter hemkomsten.